Pikavippien markkinointiin tulossa todennäköisesti muutoksia
Pikavippien markkinointi tulee todennäköisesti muuttumaan tulevaisuudessa. Osa kansanedustajista on ajamassa pikavipeille markkinointikieltoa. On todennäköistä, että lain läpi mennessä pikavippien markkinointi kiellettäisiin kokonaan, tai että siihen tehtäisiin merkittäviä rajoituksia.
Kokoomuksen kansanedustaja Arto Satonen on ollut lakialoitteen takana. Aloitteen allekirjoitti kaiken kaikkiaan 121 kansanedustaa. Allekirjoittaneiden joukosta löytyi jäseniä kaikista yhdeksästä puolueesta, jotka eduskunnassa ovat tällä hetkellä edustettuna. Eduskunnassa on yhteensä 200 kansanedustajaa, ja jos jo tässä vaiheessa aloitetta tukee yli sata heistä, näyttää aloitteen läpi meneminen tulevaisuudessa hyvin todennäköiseltä.
Lakialoitteessa esitetään vakuudettomien korkeariskisten kulutusluottojen markkinoinnin kieltämistä. Tällaisia lainoja ovat esimerkiksi pikavipit.
Aloitteen alkuunpanijan Satosen mukaan kiellon tarkoituksena on estää erityisesti heräteostona otettavien lainojen ottaminen. Taustalla on halu hillitä kuluttajien ylivelkaantumista ja estää pikavippikierteeseen joutumista. Suomessa oli vuoden 2017 lopussa yhteensä 375 000 ihmistä, jonka tiedoista löytyi maksuhäiriömerkintä.
Pikavippejä ja kulutusluottoja on viime vuosien aikana markkinoitu aktiivisesti niin televisiossa, kaduilla kuin myös netissäkin. Tämä suuri näkyvyys on varmasti edesauttanut kansanedustajien kiinnostusta asiaan.
Tällä hetkellä ainakin Hollannissa pikavippien markkinointi on kielletty. Hollannissa kielto astui voimaan vuonna 2017. Yhdysvalloissa pikavippien markkinointia ei ole rajoitettu, mutta esimerkiksi Google on asettanut omia rajoituksia pikavippien markkinointiin liittyen.
Suomessa kaikki pikavippejä tarjoavat yritykset joutuvat rekisteröitymään Etelä-Suomen aluehallintaviraston ylläpitämään luotonantajarekisteriin. Näin yritysten toimintaa pystytään valvomaan tehokkaasti. Sitä kautta myös markkinointikieltoa voitaisiin ylläpitää.
Miten lakialoite muuttaa markkinointia?
Tässä vaiheessa kun kyseessä on lakialoite, ei lain tarkasta sisällöstä ole minkäänlaista tietoa. Lopullinen laki voi olla totaalinen kielto pikavippien markkinoinnille, tai sillä saatetaan esimerkiksi säätää missä medioissa pikavippejä saa markkinoida ja kuinka markkinointia saa kohdentaa.
Todennäköistä on, että lopputuloksena on jonkinasteinen rajoitus markkinointiin täyskiellon sijaa. Saman tyyppinen lainsäädäntö koskee esimerkiksi alkoholin ja tupakan markkinointia. Alkoholia saa markkinoida joissain yhteyksissä tarkkojen sääntöjen mukaan. Tupakan markkinointi taas on kielletty kokonaan. Lopullisen pikavippejä koskevan lain sisällöstä tullaan varmasti saamaan tietoa vielä kuluvan vuoden aikana.
Pikavipeissä on jo rajoituksia laissa
Pikavippien ja pikalainojen tarjonta aloitettiin suomessa vuonna 2005. Heti lainatyypin markkinoille tulon jälkeen niiden suosio suorastaan räjähti käsiin. Ensimmäisten vuosien aikana pikavippien markkinoinnissa tai tarjoamisessa ei käytetty minkäänlaisia rajoituksia, sillä kyseessä oli täysin uusi lainatuote, ja välillä meno muistutti villiä länttä. Tuohon aikaan pikavipin sai helposti otettua vaikka keskellä yötä näppärästi tekstiviestin avulla.
Pikavippejä koskeva lainsäädäntö otti aikansa ennen valmistumistaan vuonna 2013. Silloin voimaan astui laki, joka asetti pienlainoille korkokaton. Tämä vaikutti suuresti pikavippien markkinoihin, ja ylihinnoitellut tarjoajat joutuivat laskemaan hintojaan merkittävästi. Ennen lain astumista voimaan pikavippien todellinen vuosikorko saattoi nousta jopa yli 1 000 prosenttiin.
Nykyinen pikavippejä ja muita alle 2 000 € suuruisia lainoja koskeva korkokatto on viitekorko plus 50 prosenttiyksikköä. Samalla laissa säädetään myös siitä, kuinka lainanantajien tulee tarkastaa lainaa hakevien luottokelpoisuus sekä siitä, että lainojen yhteydessä tulee esittää lainan todellinen vuosikorko selkeästi.
Markkinointikiellon vaikutukset pikavippiyhtiöille
Markkinointikielto tulee huonona uutisena kaikille uusille rahoitusyhtiöille. Markkinoille on vaikeampi päästä, kun ei voi käyttää hyväksi mitään markkinointikanavia. Alalla jo pitkään toimineille ja paikkansa vakiinnuttaneille yrityksille taas markkinointikielto tuskin tulee vaikuttamaan kovinkaan merkittävästi. Nämä yritykset saattavat jopa hyötyä markkinointikiellon voimaan tulosta, sillä näin kilpailu alalla tulee todennäköisesti vähentymään. Kiellon todelliset merkitykset tulevat kuitenkin esille vasta lain tultua voimaan, ja riippuvat pitkälti lain sisällöstä.